Proces učenja od početka, pa do potpunog savladavanja i automatizacije neke psihomotorne radnje je dugotrajan i zahteva pažnju, razmišljanje, jaku volju, istrajnost, upornost, stalno vežbanje i ponavljanje zadate radnje.
U Stomatološkom centru Jovšić posebnu pažnju posvećujemo najmlađim pacijetima, pa tako kod učenja tehnike pranja zuba prolazimo kroz četiri faze.
Demonstracija tehnike pranja zuba – Prva faza
Prvu fazu u učenju predstavlja tkz.“demonstracija tehnike pranja zuba“. Pošto se informacije najbolje primaju putem čula vida, detetu se na modelu pokazuje pravilna tehnika četkanja zuba. Tehnika se može demonstrirati analitički (deo po deo) ili sintetički (odjedanput u celini). Ukoliko je dete mlađe, bolje je tehniku pokazivati deo po deo, pa ne prelaziti na dalje pokazivanje dok dete ne usvoji ono što je predhodno pokazano. Demonstracija tehnike pranja zuba je praćena istovremenom „metodom žive reči“odnosno detaljnim objašnjenjem tehnike koja se izvodi.
Ponavljanje onog što je pokazano – Druga faza
Drugu fazu u učenju tehnike pranja zuba predstavlja “ponavljanje onoga što je pokazano“. Ne pralazi se na dalje pokazivanje, dok se ne usvoji ono predhodno. Kada pacijent bude u stanju da ponovi na modelu pokrete koji su mu demonstrirani, može se preći na sledeću fazu učenja tehnike.
Vežbanje četkanja zuba – Treća faza
Treća faza učenja tehnike četkanja zuba predstavlja „vežbanje“ koje se izvodi kod kuće. Roditelj mora da pomogne detetu da na sebi primeni ono što mu je pokazano na modelu. Pošto je na modelu znatno lakše ponoviti zadate pokrete, kod kuće se javljaju poteškoće, jer su usta mala i manipulacija četkicom je otežana. U početku roditelj vodi ruku detetu kako bi ono naučilo da izvodi pravilne pokrete. Brzina napredovanja zavisi od motivacije, kao i od toga koliko često se vežba.
Provera stečenog znanja – Četvrta faza
Četvrata faza obuhvata proveru stečenog znanja. To se čini detekcijom dentalnog plaka i ukoliko je na nekim mestima i dalje prisutan, to znači da ta mesta nisu dovoljno dobor obuhvaćena četkanjem zuba. Obično su to unutrašnje i spoljašnje trećine gornjih i donjih molara u predelu desni. Sada se posebno insistira da se četkicom obuhvate baš ta označena mesta i da se koriguju greške u tehnici pranja zuba. Ovo se čini prilikom svake sledeće posete, sve dok dete ne nauči da brzo, lako i automatizovanim pokretinma očisti četkicom sve dostupne površine zuba.
Za to treba dosta strpljenja, vremena i truda, kako od strane roditelja i deteta, tako i od strane lekara stomatologa. Kada je tehnika pranja zuba jednom usvojena, ona postaje deo ličnosti i ne može se nikada zaboraviti.